اخبار

آزمایش فاز انسانی دو واکسن کرونای ایرانی آغاز شد

آزمایش فاز انسانی دو واکسن کرونای ایرانی آغاز شد
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد:

آزمایش فاز انسانی دو واکسن کرونای ایرانی آغاز شد

دکتر کوهپایه‌زاده با حضور در برنامه «طبیب» با اعلام آغاز آزمایش فاز انسانی دو واکسن در دانشگاه علوم پزشکی ایران، تصریح کرد: در حال حاضر افراد بسیاری داوطلب این کار شدند که باید کاندیدهای مناسب انتخاب شوند.

به گزارش وبدا، دکتر جلیل کوهپایه زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران، در خصوص مراحل تولید واکسن ایرانی گفت: چندین مجموعه در کشور روی این قضیه کار می‌کنند و برای این کار دانشگاه‌ها در کنار دانشمندان در حال تلاش هستند، طبیعتا با توجه به اقلیم می‌توانیم نمونه‌ها و  سوش های نزدیک‌تری را برای هموطنان تهیه کنیم، در حال حاضر واکسن کرونا وارد فاز انسانی و بخش آزمایش بالینی شده و در دانشگاه علوم پزشکی ایران میزبان دو کلینیکال ترایال در بحث انسانی هستیم که قرارداد یکی را بستیم و دیگری را پذیرفتیم که از دانشگاه به عنوان یکی از مکان‌های پایلوت استفاده شود لذا در دانشگاه خودمان حداقل در جریان دقیق آزمایش دو واکسن هستم.
 
وی در خصوص نحوه این همکاری اظهار کرد: در واقع ما به عنوان دانشگاه در چرخه تولید با دیگر همکاران که در بحث ویروس‌شناسی و تکنیکال فعال هستند همراهی و همکاری می‌کنیم، چون در زمینه ترایال و مداخلات انسانی نیاز به این همراهی است، در حال حاضر افراد بسیاری داوطلب این کار شده اند که باید کاندیداهای مناسب انتخاب شوند، به هر حال هر اقدامی ریسک‌هایی به همراه دارد ما نمی‌توانیم بگوئیم واکسنی را آزمایش می‌کنیم هیچ خطری ندارد، حتی واکسن‌هایی که امروز وجود دارد ممکن است تعدادی ولو بندرت، عوارض دارد و ممکن است ندرتا عوارض عصبی یا خاص خودش را داشته باشد.
 
وی همچنین تصریح کرد: البته این اثرات در مقابل اثرات مثبت واکسن عملا به حساب نمی‌آید، این عوارض بسیار معدود و محدود بوده و شاید یک در میلیون است و احتمال بسیار ضعیفی دارد، ولی تصور نکنید همه افراد لزوما می‌توانند کاندیدا شوند مثلا فردی که ویروس کرونا را گرفته دیگر کاندیدا نیست، طبیعتا فراخوان اعلام می‌کنیم و یک سری هم مراجعات در بخش‌های بهداشت و درمان داریم، این کار کاملا داوطلبانه است افراد از طریق فراخوان هم جذب می‌شوند، چون فردی که این کار را می‌کند غیر از اینکه به سلامت خودش احترام می‌گذرد کمک می‌کند که یک تولید برای سلامت جامعه انجام شود.
 
کوهپایه‌زاده در خصوص روش‌های مختلف تولید واکسن نیز یادآور شد: نوع واکسن بسته به روش تولید فرق می‌کند، در واقع این بستگی دارد به اینکه از چه روش محصول ویروس را آماده تبدیل شدن به واکسن کنیم، روش نوترکیب یا ویروس کشته شده و غیرفعال شده، البته مکانیسم تولید این واکسن ها از نظر تکنیکال فرق می‌کند ولی از نظر اثربخشی خیلی تفاوت نمی‌کند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی باور ندارند که ایران، توانایی ساخت واکسن دارد، بیان کرد: باید محصول بیاید تا باور کنند چون برخی از ما ایرانیان یک مقدار خود کم‌بینی هم داریم، در بخش‌های دیگر هم فکر نمی‌کردیم توانایی داشته باشیم ولی امروز در بخش‌های مختلف از صنایع دارویی، غذایی، فضایی، تسهیلاتی و تجهیزات پزشکی به خودکفایی رسیدیم، البته شاید طول بکشد که به ابزار دقیق برسیم ولی در مورد واکسن این خودباوری امروز وجود دارد حالا اگر نمی‌خواهیم خودمان را باور کنیم آن یک بحث دیگر است، ولی باید این خودباوری باشد که توانایی داریم، شاید به لحاظ تکنولوژی نیاز به یک سری کمک ها باشد ولی از نظر علمی و دانش فنی این توانایی وجود دارد، دانشمندان را هم داریم و انشاءالله به زودی تولید می‌شود. اگر این زیرساخت ایجاد شد می‌توانیم واکسن‌های دیگر را هم بر پایه آن تولید کنیم کما اینکه  هم اینک واکسن‌هایی که تولید داخل است، داریم، اما از این به بعد می‌توانیم روی واکسن‌های ویروسی و ویروس‌های حاد تنفسی و فناوری های نوین بیشتر مانور دهیم. 
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه البته واکسن خارجی هم از طریق وزارت بهداشت سفارش داده شده، عنوان کرد: کل دنیا دنبال واکسن است، کشورها تلاش می‌کنند بخش بیشتری از این واکسن را وارد کنند، اما با این وضعیت تحریم و میزان واردات اگر کشوری خودش واکسن داشته باشد در سیستم جهانی می‌تواند اولویت بهتری برای خودش تعریف کند.
 
کوهپایه‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر راهی جز کاهش تجمعات انسانی نداریم، اظهار کرد: با یک تعطیلی دو هفته‌ای می‌توانیم گردش ویروس را کاهش دهیم، ما باید در این مرحله این چرخه را با تجمعات دستوری کم کنیم. در جریانی افتادیم که اگر انجام ندهیم این چرخه را گسترش دادیم، کشورهای موفق قدرت جابجایی ویروس را محدود کردند. ما هم از طریق رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نامه‌ای برای وزارت بهداشت تنظیم کردیم، چون تصمیم با ستاد ملی کروناست و امیدواریم این تصمیم خوب بزودی گرفته شود.
۲۶ آبان ۱۳۹۹ ۲۰:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید